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Enterprise’s Sciences Section

Transportation, infrastructure, logistics and economic growth. Profiles of International Economics 

Author: Giovanni Saccà

Keywords: global traffic of containers, transhipment operations, international Layer Gateway

Abstract:

The global traffic of containers with the phenomenon of globalization has revolutionized the world of transport. Currently the goods are shipped to about 90% by sea. China in the global competition is winning more new records. The success of China, as well as the ability to produce large quantities of goods at low prices, depends very much on upgrading its ports and, in general, on the strengthening of its transport system or infrastructure and logistics.

China is limiting not to intervene in its own territory with great works, but has funded and is realizing strategic projects worldwide: new ports, waterways, railways, etc.

The cost of shipping is falling through major alliances and through the construction of modern ships which become bigger and bigger. In order to actively participate in globalization it is essential that Italy equips itself with the ports capable of receiving large ships and builds the new infrastructure and means of transport capable of moving large quantities of goods by land at competitive costs. In addition to the ports Core of the northern and central Italy it is essential to make competitive the ports Core of the southern Italy, starting from Taranto and Gioia Tauro and arriving to Augusta as soon as possible, as in the segment of the containers this structure could play an important role not only for the transhipment operations, but also the strategic role of the international Layer Gateway. We must not forget the centrality of Italy in the Mediterranean region and the opportunity to play a significant role in the relations between Europe and Africa. It ‘important to create conditions for development and political and social stability not only in Italy but also in the North Africa planning and building the new major projects of mutual interest.

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Trasporti, infrastrutture, logistica e crescita economica
Profili di economia internazionale

Il traffico mondiale dei container insieme al fenomeno della globalizzazione ha rivoluzionato il mondo dei trasporti. Attualmente le merci sono spedite per 90% circa via mare. La Cina nella competizione mondiale sta conquistando sempre nuovi primati. Il successo cinese, oltre che dalla capacità di produrre grandi quantità di beni a basso prezzo, dipende molto dal potenziamento dei suoi porti e in generale dal potenziamento del suo sistema di trasporti ovvero dalle infrastrutture e dalla logistica.

La Cina non si sta limitando ad intervenire sul proprio territorio con grandi opere, ma ha finanziato e sta realizzando progetti strategici in tutto il mondo: nuovi porti, canali navigabili, ferrovie, ecc.

Il costo dei trasporti marittimi si sta abbassando attraverso grandi alleanze e attraverso la costruzione di moderne navi sempre più grandi. Per poter partecipare attivamente alla globalizzazione è indispensabile che anche l’Italia si doti di porti in grado di ricevere le nuove grandi navi e costruisca infrastrutture e mezzi di trasporto in grado di muovere quantità significative di merci via terra a costi competitivi. Oltre ai porti Core del Nord e del Centro Italia è indispensabile rendere competitivi i porti Core del Sud Italia, a partire da Taranto e Gioia Tauro e non appena possibile Augusta, in quanto nel segmento dei containers potrebbero svolgere non solo operazioni di transhipment, ma anche il ruolo strategico di Gateway di livello internazonale. Non bisogna dimenticare la centralità dell’Italia nel mediterraneo e la possibilità di svolgere un ruolo significativo nei rapporti tra l’Europa e l’Africa. E’ importante creare condizioni di sviluppo e stabilità politica/sociale non solo in Italia ma anche nel Nord Africa programmando e realizzando nuove grandi opere di interesse reciproco.

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The topics covered in the scientific-disciplinary publications must meet the criteria  ANVUR area CUN / 13 GEV.

Gli argomenti scientifico-disciplinari trattati nelle pubblicazioni devono rispondere ai soli criteri ANVUR di area CUN/GEV 13